Een licentie voor Autodesk software veranderen of resetten
08 juli 2021 
10 min. leestijd

Een licentie voor Autodesk software veranderen of resetten


Soms kan het gebeuren dat jouw software je licentie niet goed (meer) kan zien. Dit kan uiteenlopende oorzaken hebben en er zijn ook veel verschillende foutmeldingen zoals je hier onder kunt zien:



Gelukkig is de oplossing vaak wel hetzelfde. Dat is namelijk het resetten van het activatie proces in de software zodat je deze opnieuw kan activeren. Hoe dit moet lees je in dit blog.

Oorzaken

Allereerst de meest voorkomende oorzaken. Staat jouw situatie hier niet bij? De kans is aanwezig dat dit blog je toch kan helpen.

  • Je bent veranderd van licentietype maar hebt dit nog niet aangepast in de software. Je bent dus bijvoorbeeld van een ‘perpetual licence’ overgestapt naar een ‘subscription’ of van ‘multi-user (network)’ naar ‘single-user (standalone)’  licentie.
  • Je licentie is komen te vervallen. Mogelijk dien je een nieuwe licentie aan te schaffen in plaats van de oude te verlengen.
  • Je gebruikte de software in ‘trial mode’ en hebt een licentie gekocht en/of gekoppeld aan een ander e-mailadres.
  • Je bent ingelogd in de Autodesk desktop app met een ander e-mailadres dan waar je de licenties mee hebt gekocht en/of gekoppeld.

Het proces voor het veranderen of resetten van de licentie verschilt per software release.

  • Autodesk 2020 of nieuwer.
  • Autodesk 2017, 2018 of 2019.

Let op! Voor versies eerder dan 2017 moet de software opnieuw worden geïnstalleerd om het licentietype aan te passen. Wanneer je opnieuw installeert, selecteer bij het licentietype de pre-2017 types: ‘stand-alone’ of ‘network’.

Autodesk Login Reset Tool (Alleen voor Windows)

Wanneer je softwarepakket al geactiveerd is via een single-user licentie (ingelogd op je Autodesk ID) en je ervaart problemen dan kan deze tool voldoende zijn om een foutmelding te verhelpen. Hierdoor zijn de stappen verder in dit blog mogelijk niet meer nodig.

De tool is gemaakt voor Autodesk software versies 2020 of nieuwer. Oudere versies kunnen mogelijk vastlopen na het gebruik van deze tool.

  • Download de tool via deze link: Autodesk Login Reset Tool (tool wordt gedownload vanuit de server van Autodesk)
  • Pak het .zip bestand uit op een voor jou makkelijk te bereiken folder
  • Windows 11 gebruikers moeten mogelijk een blokkade opheffen:
    • Klik je met je rechtermuis-knop op het uitgepakte bestand.
    • Klik op Eigenschappen.
    • Klik rechtsonder in het venster op "Blokkering opheffen".
    • Klik op OK
  • Open de tool
  • Start na gebruik van de tool je PC opnieuw op
  • Start nu je gewenste Autodesk software en log in met je Autodesk ID.

Heeft deze tool voor jou toch niet gewerkt? Of kan je geen gebruik maken van deze tool? Volg dan de stappen die hieronder in het blog staan.

Licentie opties wijzigen voor Autodesk 2020 of nieuwer.

Het hangt er vanaf of de software nog helemaal opstart of niet om te weten welke stappen je moet volgen. Met opstarten bedoelen wij dat de software nog functioneel is en eigenlijk nog zonder problemen werkt.

Indien de software volledig opstart en functioneert

Volg deze stappen om je licentie te resetten via de ‘License Manager’. Als je ‘trial license’ is verlopen, klik je op ‘Already Have a License’ onder op het scherm in het ‘Expired Trial’ dialoog venster.

  1. Start de Autodesk software.
  2. Klik rechtsboven op het driehoekje naast je gebruikersnaam.
  3. Selecteer ‘Manage Licenses’.
  4. In het ‘License Manager’ dialoogvenster, selecteer ‘Manage License Type’. Het ‘Let’s Get Started’ venster komt nu tevoorschijn.
  5. Kies je licentietype.

Indien de software niet opstart, foutmeldingen vertoont of het bovenstaande niet werkt

Gebruik de Autodesk Licensing Installer Helper tool (AdskLicensingInstHelper).

Voordat je begint

Ben je ingelogd in de Autodesk desktop app of Autodesk cloud-based services? Log dan eerst uit. Verwijder vervolgens je login status door het hernoemen van het LoginState.xml bestand op de volgende locatie:

  • Windows: %localappdata%\Autodesk\Web Services\LoginState.xml
  • macOS: ~/Library/Application\ Support/Autodesk/Web\ Services/LoginState.xml

Als je het bestand hebt gevonden voeg iets toe aan de naam van het bestand om het origineel als back-up te behouden zoals: LoginState_old.xml

In sommige situaties is het mogelijk dat je deze bestand helemaal niet op je systeem hebt staan. Dit is verder geen probleem en kan je het stappenplan verder gewoon blijven volgen.

Tip voor Windows gebruikers: Als je het bestand niet kan aanpassen. Open dan het Taakbeheer en selecteer het Details tabblad. Zoek naar de AdSSO service of deze actief is. Zo ja, klik Beëindigen. Hierna kan je het bestand aanpassen.

Stappenplan

  1. Open een Opdrachtprompt (CMD) in Windows (Als administrator uitvoeren) of de terminal in macOS.
  2. Indien je een Windows gebruiker bent, navigeer in het Opdrachtprompt eerst naar de C schijf indien jouw systeem dit niet automatisch doet. Je herkent dit eenvoudig wanneer de laatste regel in het scherm begint met een andere letter zoals H:\.
    Om te wisselen van schijf voer je C: in en druk op enter. Hierna komt er een nieuwe regel die dan begint met C:\
  3. Om naar de map te gaan van AdskLicensingInstHelper, gebruik je de volgende commando’s afhankelijk van je besturingssysteem en druk daarna op enter:
    • Windows: cd %CommonProgramFiles(x86)%\Autodesk Shared\AdskLicensing\Current\helper\
    • macOS: cd /Library/Application\ Support/Autodesk/AdskLicensing/Current/helper/
  4. In de opdrachtregel, voer je het volgende in (bijvoorbeeld voor de 2020 versie) en druk daarna op enter:
    • Windows: AdskLicensingInstHelper change -pk productkey -pv 2020.0.0.F -lm “”
    • Mac: sudo  AdskLicensingInstHelper change -pk productkey -pv 2020.0.0.F -lm

      Let op! Verander productkey in de opdracht naar de juiste code die bij de software hoort. Verander 2020.0.0.F ook naar het juiste jaartal van de software.

      Bijvoorbeeld voor AutoCAD 2022 is het commando in Windows (inclusief de aanhalingstekens!):
      AdskLicensingInstHelper change -pk 001N1 -pv 2022.0.0.F -lm “”

      Via deze link kan je gemakkelijk de juiste product key vinden
      .

  5. Start je Autodesk software nu weer op. Selecteer in het ‘Let’s Get Started’ venster de juiste licentietype.

Licentie opties wijzigen voor Autodesk 2017, 2018 en 2019

Het hangt er vanaf of de software opstart welke stappen je moet nemen.

Indien de software volledig opstart en functioneert

  1. Klik rechtsboven op het driehoekje naast je gebruikersnaam.
  2. Selecteer ‘Manage Licenses’.
  3. Klik in het ‘License Manager’ dialoogvenster op ‘Change License Type’.
  4. Sluit het product en start deze opnieuw op. Volg de volgende stappen naar aanleiding of het ‘Let’s Get Started’ venster zichtbaar is of niet.

Het ‘Let’s Get Started’ venster is zichtbaar

Klik op één van de volgende opties die bij jouw licentie hoort:

  • Sign in (with your Autodesk ID)
  • Single-user
  • Multi-user
  • Enter a serial number
  • Start a trial

Weet je niet zeker welke je moet kiezen? Klik dan op ‘Help Me Choose’.

Het ‘Let’s Get Started’ venster is niet zichtbaar of de software start niet (volledig en/of vertoont foutmeldingen

Windows

  1. Als het ‘Let’s Get Started’ venster niet zichtbaar is, hernoem het volgende LGS.data bestand naar bijvoorbeeld LGS_old.data.
    • C:\ProgramData\Autodesk\CLM\LGS\ProductKey_ProductVersion.0.0.F\LGS.data
    • Voorbeeld: In AutoCAD 2019 kan het bestand zich bevinden op de volgende locatie: C:\ProgramData\Autodesk\CLM\LGS\001K1_2019.0.0.F\LGS.data 
  2. Met een single-user licentie, hernoem de volgende bestanden en mappen bijvoorbeeld ook met een _old achter de naam:
    • C:\ProgramData\Autodesk\ADUT 
    • C:\Users\user\AppData\Roaming\Autodesk\ADUT (indien aanwezig)
    • C:\Users\user\AppData\local\Autodesk\Web Services\LoginState.xml

      Let op! Als de mappen en/of bestanden verborgen zijn, zie deze handleiding: Verborgen bestanden weergeven (Support pagina Microsoft).

  3. Herstart de Autodesk software.

macOS

  1. Als het ‘Let’s Get Started’ venster niet zichtbaar is, hernoem het volgende LGS.data bestand naar bijvoorbeeld LGS_old.data.
    •  /Library/Application\ Support/Autodesk/CLM/LGS/ProductKey_ProductVersion.0.0.F/LGS.data
    • Voorbeeld: In AutoCAD 2019, kan het bestand zich bevinden op de volgende locatie:
       /Library/Application\ Support/Autodesk/CLM/LGS/777J1_2018.0.0.F/LGS.data
  2. Hernoem bij een single-user licentie ook de volgende bestanden en mappen bijvoorbeeld ook met een _old achter de naam:
    • /Users/username/Library/Application\ Support/Autodesk/ADUT (indien aanwezig)
    • /Users/username/Library/Application\ Support/Autodesk/Web Services/LoginState.xml
    • /Library/Preferences/FLEXnet Publisher/FLEXnet alle bestanden die beginnen met “adsk” 

      Let op! Verwijder geen niet-Autodesk bestanden van de FLEXnet folder. Om verborgen bestanden zichtbaar te maken, ga naar Finder > Ga > Ga Naar Map. Kopieer en plak de map locatie en druk op Enter.

  3. Herstart de Autodesk software

Licentie opties wijzigen voor Autodesk 2016 en eerder

Voor producten ouder dan 2017 de-installeer je het product en installeer je deze opnieuw om de licenties te kunnen resetten.
Belangrijk: Autodesk software van versie 2016 en eerder wordt niet meer ondersteund door Autodesk. Ook leveren zij geen download mogelijkheden meer voor deze versies. Als je één van deze versies (opnieuw) wilt installeren dan kan dit alleen indien je zelf nog in het bezit bent van de installatie files. Ook wij kunnen deze niet leveren.

  1. De-installeer de Autodesk software.
  2. Hernoem ADUT mappen met bijvoorbeeld _old achter de naam als deze aanwezig zijn. Je kunt deze hier vinden:
    • Windows: C:\Users\user\AppData\Roaming\Autodesk\ADUT 
    • macOS:/User/username/Library/Application\ Support/Autodesk/ADUT
  3. Zodra de software is geïnstalleerd start je deze en kun je kiezen voor het juiste licentietype.

Tot slot

Je bent nu op de hoogte hoe je het activatie proces van Autodesk software kan resetten . Heb je hier toch hulp bij nodig? Dan kunnen wij je helpen via één van onze specialisten. Neem voor meer informatie contact op met onze Support.

Reactie plaatsen