Fusion 360 helpt Moose Toys om de 'magie' in Magic Mixies te stoppen
11 januari 2024 
in Overig
8 min. leestijd

Fusion 360 helpt Moose Toys om de 'magie' in Magic Mixies te stoppen

In dit blog lees je hoe speelgoedfabrikant Moose Toys Fusion 360 gebruikt om prototypes te maken, te ontwerpen en de zeer succesvolle Magic Mixies-speelgoedlijn te lanceren.

De Magic Mixies van Moose Toys zijn niet zomaar speelgoed. Met deze magische ketels of kristallen bollen - met échte mist -  ‘toveren’ kinderen als een heuse magiër met een speciale toverstaf en een scheutje toverdrank hun eigen pluche knuffeldier tevoorschijn.

Dit bekroonde, best verkochte speelgoed is echter niet bij toverslag ontstaan. De magie achter Magic Mixies was een buitengewoon ontwerp- en fabricageproces, mogelijk gemaakt door Fusion 360. Zelfs tot aan het creëren van de mist voor een verrassend mystiek moment. "We hebben veel ontwikkeling gedaan naar het maken van die mist. Het is iets dat nog nooit eerder is gedaan", zegt Carl Budd, Engineering Manager van Moose Toys.

Snelle doorlooptijd zonder afbreuk aan kwaliteit

Maar de mist was slechts één onderdeel van een ongelooflijk complexe - en snelle - ontwikkelingscyclus voor dit ingewikkelde product. Het team gebruikte Fusion 360 om  vanuit het concept binnen 3 tot 4 maanden een werkend prototype te realiseren. Het ontwerp en de productie voor de eerste Magic Mixies waren voltooid en beschikbaar in slechts 18 maanden. En dat tijdens het hoogtepunt van de coronapandemie.

"Het is waarschijnlijk het meest complexe project dat we ooit volledig virtueel hebben uitgevoerd", zegt Budd. "Alle ontwerpbeoordelingen en samenwerking zijn op afstand gedaan met onze wereldwijde teams. Het gaf ons zeker de kans om het beter te doen door de meer geïntegreerde aanpak in plaats van te werken met afzonderlijke disciplines als we SolidWorks nog steeds hadden gebruikt."

Moose Toys Fusion 360

Alleen de elektronica is al indrukwekkend bij Magic Mixies. Maar je ziet zelden een pluche knuffel in combinatie met hardware. Dit zorgde voor een nieuwe ontwerp- en engineeringuitdaging. "Stoffen producten zijn extreem moeilijk te modelleren in CAD-software", zegt Budd. "Met Fusion 360 konden we een pluche look samenstellen voor onze vroege interne renders. Voor de Mixies Crystal Ball werkten we dit uit met de ‘Form Tool’ en door o.a. stickers op het oppervlak van de vorm aan te brengen."

Moose Toys is gevestigd in Melbourne (Australië), met kantoren over de hele wereld, en is een familiebedrijf dat meer dan 30 jaar geleden is opgericht. Het heeft nu meer dan 600 werknemers met een jaarlijkse wereldwijde omzet van meer dan 1 miljard dollar en een distributienetwerk in 100 landen. Het bedrijf staat bekend om veel populair speelgoed en merken: van Shopkins tot Little Live Pets, Goo Jit Zu, Akedo en een nieuwe lijn gebaseerd op de populaire Australische animatieserie 'Bluey'. De kernmissie van Moose Toys is vooral om kinderen "Superhappy" te maken, zoals ze het zelf zeggen.

Achter de schermen: Prototyping van een speelgoedontwerp

Het is echter niet allemaal leuk en speels in de speelgoedindustrie. De concurrentie is moordend. Een snelle marktintroductie is van cruciaal belang om trends en de wispelturige eisen van de consument voor te zijn. Copycat-producten liggen altijd op de loer. Een efficiënt ontwerp- en productieproces is de sleutel tot het vertalen van nieuwe ideeën in producten waar kinderen dol op zullen zijn - en om dit allemaal (heel) vlot te realiseren.

"Het is een snelle industrie", zegt Budd. "Wat het ene jaar hot is, is het volgende jaar al oud nieuws. We moeten heel wendbaar zijn. Elk jaar is anders en we werken continue aan diverse producten en verbeteren onze producten die al op de markt zijn."

Moose Toys Fusion 360

Fusion 360 is nu het kernplatform van Moose Toys voor ontwerp en productie. Het meeste ontwerpwerk en de prototyping voor mechanische items wordt gedaan in Melbourne in combinatie met werk via hun kantoren in Los Angeles en het Verenigd Koninkrijk.

Het typische ontwerpproces begint met high-level concepten van het creatieve team. Het technische team van Moose Toys wordt er vroeg bij betrokken om ervoor te zorgen dat het idee haalbaar is met de materiaalkeuze en prijsstelling. En natuurlijk wordt rekening gehouden met de wensen en de vraag uit de markt, van zowel kinderen, ouders als distributeurs.

Als de eerste ontwerpbeoordelingen zijn voltooid en doorgelicht, maakt een productontwerper schetsen en gaan Budd en zijn team aan de slag met prototyping in Fusion 360. Prototyping is een meervoudig proces voor proof-of-concept van zowel mechanische als elektronische functies.

Moose Toys Fusion 360

"We gaan zitten en werken alle mechanismen uit," zegt Budd. "We ontwerpen alles intern met Fusion 360. We hebben een werkplaats met topgereedschappen, een elektronicalab, en 3D-printers."

Hands-on producttesten

Met een prototype in hand om de functionaliteit, het ontwerp en de functies ervan te testen en te demonstreren, presenteert het team deze voorlopige productversie aan de directie en het management voor feedback. Maar de echte test? Dat zijn de kinderen.

"We laten veel kinderen naar kantoor komen voor hands-on producttesten," licht Budd toe. "Het is goed om ook die feedback te krijgen. Hoe zorgvuldig je een nieuw ontworpen product voor kinderen ook uitwerkt, ze vinden altijd nieuwe manieren om het te gebruiken en er mee te spelen.”

Van daaruit zal het team eventuele ontwerpwijzigingen oplossen, de laatste controle uitvoeren op veiligheid en regelgeving, en het prototype-ontwerp voltooien voordat het wordt overgedragen aan de teams in Hong Kong en China voor productie. Dit omvat aanzienlijke optimalisatie van materialen, aantallen onderdelen en berekeningen van de materiaallijst om zo de best mogelijke marktprijs te bepalen.

“Samenwerken in Fusion 360 is een enorm voordeel, vooral omdat we een wereldwijd bedrijf zijn," zegt Budd. "We kunnen onze bestanden delen tussen al onze kantoren in Australië, Hong Kong, het Verenigd Koninkrijk, de VS, en meer."

Het productontwerp- en productieproces eindigt niet zodra een product in de fabriek is geassembleerd. Tijdens de productie kan zich een probleem voordoen met een gegoten onderdeel. De ‘Injection Molding Analysis Tool’ en ‘Static Stress Study Tools’ in Fusion 360 worden dan gebruikt om een oplossing te vinden. En natuurlijk komt er extra feedback uit de markt zodra het speelgoed te koop is.

Moose Toys Fusion 360

"Ook zodra de producten op de markt zijn, volgen we nauwlettend alle recensies, feedback van retailers en meldingen via onze klantenservice," geeft Budd aan. "Het is voor ons niet uitzonderlijk om zeer snel productveranderingen door te voeren en om onverwachte zaken op te lossen."

Starten met Fusion 360 voor productontwerp en productie

Moose Toys staat bekend om een belangrijk concurrentievoordeel: flexibiliteit en innovatie. In de afgelopen tien jaar is dit nog crucialer geworden voor hun succes, gezien hun toegenomen elektronische componenten en mechanismen."

Moose Toys Fusion 360

"Budd trad zes jaar geleden toe tot Moose Toys als Product Design Engineer en is de afgelopen vier jaar Product Design Manager geweest. Hij werkte aan het hands-on ontwerp van mechanische elementen in de meer complexe onderdelen van het speelgoed. Hij herkende al snel de moeilijkheden met de samenwerking, het gebruik van verschillende software en kosten. De meeste medewerkers uit het team gebruikte SolidWorks voor elk mechanisch ontwerpproject, en Budd zelf had de software de afgelopen 12 jaar gebruikt in zijn vorige werk voor medische apparaten. Andere ontwerpers gebruikten Rhino voor modelleren en ook ZBrush.

"Toen ik me aansloot, lag er niet veel nadruk op engineering of op een team. Het werk was verdeeld over diverse individuele ontwerpteams," zegt Budd. "We zagen dit als een uitdaging. We moesten alle verschillende ontwerpers met elkaar laten praten en samenwerken, want het is een nachtmerrie om bestanden uit ZBrush naar SolidWorks te importeren. Het werkt gewoon niet, tenzij je betaalt voor duurdere plug-ins en zo."

Moose Toys Fusion 360

Werken met één geïntegreerde aanpak

Met een groeiend team van nieuwe productontwerpers en engineers werden de licentiekosten voor software en add-on plug-ins kostbaar. 'We zagen de noodzaak van een beter CAD-pakket," zegt Budd. "We hebben hier onderzoek naar gedaan en kwamen al vrij snel uit op Fusion 360."

Fusion 360 biedt Moose Toys-ontwerpers de mogelijkheid om op elk moment in te springen en de ‘Form Tools’ te gebruiken om dieren, actiefiguren en dergelijke te modelleren. Tegelijkertijd kan het mechanical engineeringteam datzelfde bestand gebruiken om de mechanismen en elektronica te bouwen die erin passen.

“Fusion 360 bood ons een balans met genoeg tools voor de werktuigbouwkundig ontwerpers om dat te doen wat we moesten doen, zoals het simuleren van mechanismen en het ontwerpen van alle tandwielen en verbindingen,” zegt Budd. “En het had ook nog steeds de juiste tools voor de productontwerpers om vormen te modelleren.”

Moose Toys Fusion 360

"Met Fusion 360 kunnen we verschillende functies in één pakket uitvoeren, en dat was voor ons het belangrijkste. We hoeven Rhino niet te gebruiken voor het modelleren of SolidWorks voor een mechanisch ontwerp. We kunnen dit met een en dezelfde software doen en ook allemaal tegelijk in hetzelfde bestand werken. Dat is een enorm voordeel."

— Carl Budd, Technisch Manager, Moose Toys

Samenwerken en werken in de cloud met Fusion 360

Na jarenlang met SolidWorks en verschillende software te hebben gewerkt, heeft speelgoedfabrikant Moose Toys de voordelen van de overstap naar Fusion 360 er volledig van ingezien: van concept en elektronicaontwerp tot productie.

"Het bestandsbeheer en het cloudopslagsysteem in Fusion 360 zorgen voor een fijne centrale aanpak in plaats van met de gedecentraliseerde aanpak met CAD-software op elk kantoor. Toen moesten we proberen bestanden te koppelen zonder controles of revisiebeheer", zegt Budd. "We kunnen het nu allemaal op één plek – in de cloud - bewaren, zodat iedereen weet waar hij terecht kan voor de meest recente versie van een bepaald ontwerp."

Moose Toys Fusion 360

"We hebben nu ook ontwerpgeschiedenis waarin alles beschikbaar is," vervolgt hij. "Mensen kunnen zo makkelijk een eerder ontwerp opzoeken als ze ontwerpinspiratie willen opdoen of een voormalig OEM-component willen gebruiken. Het is geweldig om die mogelijkheid te hebben."

Een ander voordeel van het werken met Fusion 360 is de verscheidenheid aan tools, het gebruiksgemak en de flexibiliteit voor individuele functies en rollen in de teams van Moose Toys. Door het opstellen van alle ontwerpregels, kan een ontwerper makkelijk rekening houden met wanddiktes of hoe stralingen worden beïnvloed door de kunststofstroom tijdens het injecteerproces. De engineeringafdeling gebruikt de ‘Product Design Extension’ met een aantal tools voor kunststofontwerpen die volgens Budd erg handig zijn. De ‘KeyShot-plug-in’ voor Fusion 360 is ook handig voor renderings. Zelfs de ‘Fusion 360 plug-in’ voor Esko maakt verpakkingsontwerpers enthousiaste gebruikers.

Met de missie van Moose Toys om kinderen "Superhappy" te maken, is Fusion 360 er om dit snel en makkelijk mogelijk te maken.