arrow_drop_up arrow_drop_down
29 augustus 2019 

LMTOOLS installeren, configureren of updaten in 10 minuten

Gebruiken jullie Autodesk producten onder multi-user of netwerklicenties? Dan is het installeren, inrichten en up-to-date houden van de Network License Manager noodzakelijk. In dit artikel leg ik uit hoe je LMTOOLS in slechts 10 minuten kunt installeren, configureren of updaten.

LMTOOLS Installeren

Hoe je LMTOOLS moet installeren hangt af van Autodesk applicatie versie waar je mee werkt. Er zijn hierin twee opties;

Optie A: Vanuit een Autodesk applicatie Setup

Gebruik deze optie alleen als je met de meest recente versie van de Autodeskapplicaties werkt.  Volg het onderstaande stappenplan om de installatie uit te voeren.

Stap 1: Browse naar de map met de installatiebestanden en start Setup.exe.

AutoCAD installation folder

Stap 2: Gebruik de knop ‘Install Tools & Utilities’ op het startscherm van Setup.exe.

 LMTools Installeren, Configureren of Upgraden | Tools and Utilities

Stap 3: Vink ‘Network License Manager’ aan en klik op de ‘Install’ knop.

Install Network License Manager in AutoCAD installer

Vanaf hier doet de computer zijn werk!

Optie B: Downloaden en installeren

Gebruik deze optie als je niet zeker weet of jouw Autodeskapplicatie de meest recente versie is. Volg onderstaand stappenplan om de installatie uit te voeren.

  1. Open de pagina Autodesk Network License Manager
  2. Lees de Readme en controleer of je systeem compatibel is
  3. Download de versie die overeenkomt met je OS (32-bit of 64-bit)
  4. Start het .msi bestand en volg de instructies.
  5. Maak een licentiebestand (.lic) aan

LMTOOLS Configureren

Stap 1: Firewall

Zorg ervoor dat de firewall tussen de server met de Autodesk License Manager en de computers van de gebruikers correct staat ingesteld.

  • Open port 2080 voor adskflex
  • Open poort 27000 tot 27009 voor lmgrd

Stap 2: Maak een ‘Debug log file’

Een ‘debug log file’ bevat informatie over de status van de Network License Manager. Check deze logbestanden als je problemen ondervindt met de licentieserver. Maak een map aan met de naam ‘Logs’ in de standaard Network License Manager map ‘C:\Autodesk\Network License Manager‘.

Maak daarna een tekstbestand aan met de naam ‘debug.log’ in de zojuist aangemaakte Logs map. Zorg ervoor dat de bestandsnaam eindigt met de extensie .log

Stap 3: Het instellen van de License Server

Gebruik LMTOOLS om je licentieserver in te stellen. Deze verdeelt de licentiesleutels onder de gebruikers van je Autodeskproducten.

Kopieer eerst je licentiefile naar de standaardmap van de Network License Manager. Deze vind je onder: ‘C:\Autodesk\Network License Manager‘. Start daarna LMTOOLS als administrator.

Selecteer de ‘Configuration using Services’ optie op het tabblad Service/License File. De LMTOOLS ignores license file path environment variables moet zijn aangevinkt.

Selecteer het Config Services tabblad. Maak daarna een nieuwe service aan in het Service Name drop-down menu. De standaard naam is FLEXlm Service. Pas deze aan. Andere softwareleveranciers zoals Adobe maken ook gebruik van LMTOOLS. Gebruik dus een eigen naam in combinatie met de naam Autodesk, zodat je de service makkelijk kunt terugvinden. Zorg ervoor dat je een enkele service gebruikt voor alle Autodesk producten.

Browse bij ‘Path to the lmgrd.exe file’ naar C:\Autodesk\Network License Manager en selecteer het lmgrd.exe bestand.

Klik bij ‘Path to the license file’ op ‘Browse’, ga naar C:\Autodesk\Network License Manager en selecteer het licentiebestand (.lic).

Browse bij ‘Path to the Debug Log File’ naar C:\Autodesk\Network License Manager\Logs en selecteer het Debug.log bestand.

Vink eerst ‘Use Services’ en vervolgens ‘Start Server at Power Up’ aan. Hiermee zorg je ervoor dat de licentieserver automatisch met de server opstart na bijvoorbeeld onderhoud of stroomuitval.

Klik op ‘Save Services’ en vervolgens op ‘Yes’ om te bevestigen.

Stap 4: Start de licentieserver

In deze stap starten we de licentieserver met LMTOOLS.

Selecteer het Start/Stop/Reread tabblad. Selecteer hier de juiste servernaam en klik op ‘Start Server’De server heeft afhankelijk van het netwerk ongeveer 30 seconden nodig om op te starten. Als deze succesvol is gestart zal het bericht “Server Start Successful” verschijnen in de tekstbalk onder in het scherm.

Stap 5: Controle

Om te controleren of de licentieserver correct draait selecteer je het tabblad Server Status en klik je vervolgens op de knop ‘Perform Status Enquiry’. Het kan een moment duren voordat de status Enquiry wordt weergeven. Scroll naar het einde van het bericht en controleer of de volgende twee regels aanwezig zijn.

  1. YourServerName : license server UP (MASTER) v11.13.1
    • deze regel geeft aan dat de server draait en vertelt je de NLM versie.
  2. Adskflex: UP v11.13.1
    • deze regel geeft aan dat het licentiebestand is ingelezen, correct is en dat de service draait.


Als de regels niet aanwezig zijn, zit er ergens een fout. Controleer of je alle bovenstaande instructies exact hebt gevolgd en of de licentiefile up-to-date is.

Update de Network License Manager (LMTOOLS)

  1. Download de meest recente versie van de Autodesk Network License Manager.
  2. Stop de licentieserver
    • Open LMTOOLS, klik op het tabblad Start/Stop/Reread en vink ‘Force Server Shutdown’ aan en klik op ‘Stop Server’.
  3. Sluit LMTOOLS af
  4. De-installeer de (oude) Autodesk Network License Manger vanuit de Windows Control Panel.
  5. Verwijder handmatig aangemaakte files in C:\Program Files\Autodesk Network License Manager (lof files, licentiefiles, option files etc.)
  6. Herstart de computer.
  7. Installeer de (nieuwe) Autodesk Network License Manger.
  8. Stel de licentieserver in zoals aangegeven in stap 3.
  9. Start de licentieserver.
  10. Controleer of de licentieserver goed draait.

Tot slot

Vanaf nu weet je hoe je in 10 minuten gemakkelijk je Network License Manager kunt installeren, configureren en upgraden. Heb je nog vragen? Laat het dan weten in de reacties, of neem contact met ons op.

Ben Goffings
Door

Ben Goffings

op 20 February 2020

Bij de Firewall instellingen staat een fout, het is niet Poort 27000 tot 2009 maar 27000 to 27009

Ewoud van Duijn
Door

Ewoud van Duijn

op 2 March 2020

Dag Ben! Bedankt voor je oplettendheid, we hebben het aangepast!

Reactie plaatsen

Meer kennis, tips en artikelen ontvangen? 

Cookiestatement