Single-user licenties toekennen
31 januari 2021 

Single-user licenties toekennen

Single-user licenties zijn bedoeld, zoals de naam als zegt, voor één enkele gebruiker. Daarom moeten deze licenties worden toegekend aan een gebruiker. Hartstikke handig, want zo weet je als Contract Manager of Admin precies wie welke licenties tot zijn of haar beschikking heeft én zo voorkom je dat je incompliant wordt. In dit blog lees je hoe je de single-user licenties toekent.

Bij het toekennen van single-user licenties maakt het niet uit in welk contract een licentie zit. Zolang je genoeg licenties hebt, kunnen de gebruikers de software gebruiken. Je kan ook in één oogopslag zien hoeveel seats van een bepaalde software je nog beschikbaar hebt. Ongeacht over hoeveel contracten deze seats verspreid zijn. Je kunt licenties op twee manieren toekennen: per gebruiker en per product.

In het stappenplan hieronder leg ik je uit hoe je de licenties per gebruiker verdeelt. Het toekennen per product werkt nagenoeg hetzelfde. Voor het resultaat maakt het niet uit of je een licentie toekent per gebruiker of per product.

Let op: door de Autodesk Account Teams kan het zijn dat niet alle licenties en gebruikers voor jou zichtbaar zijn. In dit blog lees je hoe je dit op kan lossen.

Belangrijk om te weten: Het onderstaande stappenplan kan alleen worden uitgevoerd door de Contract Manager, Primary Admin of Secondary Admin.

Stap 1: Inloggen op het licentiemanagementportaal

Log in met jouw Autodesk Account op manage.autodesk.com. Dit is het Autodesk Account waar je je aangeschafte licenties kunt verdelen.

Inloggen in het Autodesk account

Inloggen in het Autodesk account

Stap 2: Naar het gebruikersoverzicht

Klik links in de kolom op ‘User Management’. Vervolgens kun je kiezen voor ‘By User’ of ‘By Product’. Via ‘By User’ kun je per gebruiker aangeven welke software hij of zij mag gebruiken. Via ‘By Product’ kun je per product aangeven welke personen hier gebruik van mogen maken. In dit stappenplan gebruiken we ‘By User’.

Klik onder User Management op By User

Klik onder User Management op By User

Stap 3: Gebruikers aanmaken

In dit scherm zie je een overzicht van alle gebruikers per team. Ook zie je hun rol: Primary Admin, Secondary Admin of User.

Gebruikers en hun rollen

Gebruikers en hun rollen

Klik op ‘Invite users’ om nieuwe gebruikers toe te voegen aan dit team.

Drie mogelijkheden om gebruikers toe te voegen.

Drie mogelijkheden om gebruikers toe te voegen.

Je hebt drie mogelijkheden om gebruikers toe te voegen:

Invite Single

Hiermee kun je één enkele gebruiker toevoegen. Vul hier de voornaam, achternaam en het emailadres van de gebruiker in.

Invite Multiple

In dit scherm kun je meerdere gebruikers tegelijkertijd toevoegen. Geef de naam en het emailadres van de gebruiker als volgt op: John Doe <john.doe@email.com>. Zodra je dit hebt gedaan, verschijnt er een venster onder waarmee je John Doe als gebruiker toe kan voegen. Klik op de plus voor zijn naam.

Klik op de plus om John Doe toe te voegen.

Klik op de plus om John Doe toe te voegen.

Ga dan verder met het toevoegen van de volgende gebruiker.

Import

Via ‘Import’ kun je gebruikers toevoegen met een CSV-bestand. Deze maak je aan in bijvoorbeeld Excel. Dit is vooral handig als je veel gebruikers in één keer wilt toevoegen.

Voor zowel ‘Invite Multiple’ als ‘Import’ geldt dat gebruikers die al zijn toegevoegd worden overgeslagen.

Het Autodesk Account is gekoppeld aan het emailadres. Is het emailadres nieuw bij Autodesk? Dan wordt er automatisch een account aangemaakt. De gebruiker krijgt dan een email waarmee er een wachtwoord kan worden aangemaakt.

Stap 4: Overzicht van de gebruikers

Je nieuwe gebruikers staan nu in de lijst. Klik op één van de gebruikers om hun rechten op software aan te passen.

Onder ‘Assigned’ zie je welke producten er al aan deze gebruiker zijn toegekend. Onder ‘Not Assigned’ staan alle producten die in dit team zitten en niet zijn toegekend aan de gebruiker. Hier zie je ook staan hoeveel seats er nog van deze software beschikbaar zijn.

Overzicht van een gebruiker

Overzicht van een gebruiker

Stap 5: Software toekennen en verwijderen

Klik op ‘Assign’ om de software toe te kennen. De gebruiker krijgt een automatische email waarin staat dat de rechten zijn aangepast.

Klik op ‘Assign’ om de software toe te kennen.

Klik op ‘Assign’ om de software toe te kennen.

Om een seat te verwijderen klik je in het scherm van de betreffende gebruiker op ‘Unassign’. De gebruiker kan dan geen gebruik meer maken van deze licentie.

Tot slot

Nu weet je hoe je gebruikers kan aanmaken en licenties kan toekennen in het Autodesk Account. Kom je er niet uit of heb je nog andere vragen? Neem dan contact op met onze Support. Meer weten over het gebruik van jouw licenties? Lees één van de andere blogs over licentiebeheer.

Reactie plaatsen

Cookiestatement
arrow_drop_up arrow_drop_down