Vault Basic vs. Vault Pro, welke PDM-oplossing past het best bij jou?
19 augustus 2022 
in Vault
5 min. leestijd

Vault Basic vs. Vault Pro, welke PDM-oplossing past het best bij jou?

Met behulp van Vault Basic kun je heel eenvoudig flinke stappen maken om data netjes te beheren in jullie eigen Product Data Management (PDM) systeem. Zo heb je onder andere het voordeel dat jij en je collega’s bestanden kunnen reserveren door middel van het “check-in/check-out principe”, en maak je handig gebruik van versiebeheer.

Check in/check out principe
Het “check-in/check-out principe” zorgt ervoor dat je nooit meer per ongeluk aan bestanden van je collega’s werkt terwijl dit niet de bedoeling is. Je houdt bij wie er wanneer een bepaalde wijziging heeft gemaakt. Daarnaast zorgt het voor een significante reductie in dataverkeer op het netwerk. Versiebeheer zorgt er tenslotte voor dat je inzicht hebt in de gemaakte wijzigingen en indien nodig kunt terugpakken naar vorige versies.

Het gebruik van Vault Basic is een hele mooie stap ten opzichte van databeheer met behulp van een mappenstructuur in Windows verkenner. Iets dat wij binnen ons klantenbestand helaas nog regelmatig tegenkomen. 

Wil je echter het maximale uit jouw artikeldatabase halen, dan is Vault Professional de perfecte volgende stap. Vault Professional biedt nog veel meer mooie voordelen ten opzichte van Vault Basic! 

Enkele voordelen van Vault Professional ten opzichte van Vault Basic op een rij:

  • Revisiebeheer
  • Lifecyclemanagement
  • Vault Thin Client
  • ERP-integratie
  • Automatisch nummeringsysteem opzetten
  • Multi-site mogelijkheden, voor bedrijven met meerdere vestigingen
  • Job Processor, om automatisch acties uit te voeren op basis van triggers

Product Data Management onderzoek

In 2021 hebben wij een grootschalig onderzoek uitgevoerd binnen ons klantbestand, waar in totaal 234 verschillende bedrijven aan hebben meegedaan. Het doel van dit onderzoek was om te bepalen in hoeverre bedrijven in de Nederlandse maakindustrie daadwerkelijk baat hebben bij een toenemende mate van Product Data Management. Om dit aan te kunnen tonen, hebben we als onafhankelijke variabele de PDM-volwassenheid van een organisatie gemeten. Daaraan hebben wij drie bedrijfskundige variabele en drie data-gerelateerde, PDM-afhankelijke variabelen gemeten die wij aan de PDM-volwassenheid hebben gekoppeld.

In totaal hebben wij dus de volgende 7 variabelen gemeten:

  1.  PDM-volwassenheid
  2.  Datarobuustheid
  3.  Databeschikbaarheid
  4.  Dataherbruikbaarheid
  5.  Change Management
  6.  Efficiency
  7.  Samenwerken

Datamodel PDM onderzoek

Analyse

Om de analyse vervolgens te kunnen maken, hebben wij bij alle 234 organisaties de PDM-volwassenheid bepaald. Vervolgens zijn er drie verschillende segmenten aangemaakt, waar alle organisaties op basis van hun PDM-volwassenheid in zijn geplaatst.

Dit zijn de volgende drie segmenten:

  1.  PDM-achterblijvers (20% laagste PDM-volwassenheid)
  2.  Het middensegment (60% gemiddelde PDM-volwassenheid)
  3. De PDM-voorlopers (20% hoogste PDM-volwassenheid)

Het bleek dat organisaties die in het eerste segment zijn geplaatst (de PDM-achterblijvers), eigenlijk altijd nog op de ‘Windows verkenner manier’ in combinatie met een (complexe) mappenstructuur werkten. 

Het middensegment werkte over het algemeen al met Vault Basic. Enkele organisaties werkten zelfs al met Vault Professional. Het probleem was in dat geval dat de software niet goed in bedrijf was genomen. Of gebruikers waren niet goed getraind.

De organisaties is het bovenste segment (de 20% voorlopers), maakte zonder uitzondering gebruik van Vault Professional, in sommige gevallen zelfs met enkele Powertools. Ook hebben alle PDM-voorlopers uiteraard goede training ontvangen, en is de software op de juiste wijze geïnstalleerd en geïmplementeerd. Dit laatste is absoluut essentieel om een goed rendement uit de software te halen.

Achterblijvers, middensegment, voorlopers

Resultaten

Nu is het natuurlijk erg interessant om te weten wat onderling, bedrijfskundig gezien, het verschil is tussen bijvoorbeeld een PDM-achterblijver en een PDM-Voorloper. 

De verschillen bleken groter te zijn dan wij vooraf hadden gedacht. Maar om de analyse goed te kunnen maken, hebben wij eerst voor elke 6 variabelen een scorekaart ontwikkeld. Er kan gescoord worden tussen 0% en 100%, waarin 0% extreem slechte score vertegenwoordigd, en 100% een extreem goede. Na het analyseren van de data, kwamen de volgende resultaten naar voren:


Resultaten onderzoek


Zoals in de twee bovenstaande grafieken is te zien, zien scoren de PDM-voorlopers significant beter op alle 6 de variabelen.

Wat betekent dit in de praktijk

In de praktijk betekent dit dat de PDM-voorlopers:

  1.  Beschikking hebben over robuustere data. Staat er op een tekenkader dat er een bepaald onderdeel gemaakt moet worden van bijvoorbeeld RVS 304? Bij een PDM-voorloper kun je er eerder vanuit gaan dat dit ook klopt!
  2.  Data binnen én buiten een organisatie beter en eenvoudiger beschikbaar kunnen stellen dan PDM-achterblijvers. Het is wel zo fijn dat wanneer Engineer A een onderdeel tekent, Engineer B dit onderdeel makkelijk terug kan vinden, en dat de inkoper weinig moeite hoeft te doen om dit onderdeel in te kunnen kopen!
  3.  Eenvoudiger data kunnen hergebruiken. Is er vorig jaar al een keer een onderdeel gemodelleerd? Bij de PDM-voorlopers is de kans een stuk groter dat dit onderdeel niet opnieuw gemodelleerd hoeft te worden. Dat scheelt natuurlijk veel tijd, én kans op fouten!
  4.  Veel efficiënter om kunnen gaan met hun tijd. In de praktijk betekent dit dat er meer tijd besteed kan worden aan productieve werkzaamheden, en minder tijd aan bijvoorbeeld zoekwerk.
  5.  Veel beter kunnen samenwerken. Samenwerking tussen verschillende engineers, maar ook tussen de verschillende afdelingen, en zelfs samenwerken met ketenpartners zoals klanten of toeleveranciers.
  6.  Meer controle hebben op Change Management. Moet er een vrijgegeven onderdeel of product worden gewijzigd? Bij een PDM-voorloper weet iedereen wat er moet gebeuren, door wie, én waarom!

3 redenen om gebruik te maken van Vault Pro

De redenen waarom Vault Professional bedrijven in de maakindustrie zoveel efficiënter en robuuster maakt, zijn eenvoudig te verklaren. In Vault professional zitten natuurlijk veel essentiële tools, de belangrijkste 3 zijn de volgende:

  1. Revisiebeheer. Moet een vrijgegeven onderdeel of product worden gewijzigd? Vault Professional houdt eenvoudig de revisies bij op een zelf te configureren manier, zodat een engineer zich bezig kan houden met engineering!
  2. Lifecycle Management. Wat is de status van een onderdeel, kan het al worden ingekocht, of kan productie beginnen met produceren? Met Vault Professional houd je automatisch de status van een onderdeel bij, en kan het hele bedrijf inzien of een onderdeel al klaar is voor inkoop of productie. Dat komt goed van pas bij een professionele organisatie!
  3. Koppeling met ERP. Als engineer zit je waarschijnlijk niet te wachten op het overtypen van stuklijsten vanuit Inventor of Excel naar je ERP-pakket. Met Vault Professional kun je de koppeling leggen naar verschillende ERP-pakketten, zodat je bij het vrijgegeven van een onderdeel of product automatisch de onderliggende stuklijst naar je ERP-pakket kunt publiceren.

Zoals je ziet, Vault Professional zit boordevol met productieve, nuttige en soms zelfs essentiële functionaliteiten waar elke bedrijf in de maakindustrie bij gebaat is. Het is geen toeval dat de PDM-voorlopers zulke goede resultaten behalen ten opzichte van de achterblijvers of zelfs het middensegment.

Aan de slag met Vault Professional!

Ben je na het lezen van dit blog enthousiast geraakt over de mogelijkheden die Autodesk Vault je kunt bieden? Neem dan contact op met één van onze adviseurs, wij helpen je natuurlijk graag verder!



Reactie plaatsen