arrow_drop_up arrow_drop_down
12 december 2019 

Vault Basic vs. Vault Pro, welke PDM-oplossing past het best bij jou?

Als engineer wil je je geen zorgen maken over het managen van data. Dankzij Autodesk Vault is dit gelukkig niet meer nodig. Vault is een Product Data Management (PDM) oplossing voor het beheren van jouw tekenmodellen. Autodesk biedt drie verschillende varianten van Vault aan, namelijk;

  • Vault Basic;
  • Vault Workgroup;
  • Vault Pro.

In dit artikel ga ik je alles vertellen over de verschillen tussen deze varianten. Dit artikel is een samenvatting van het eerder verschenen webinar. Wil je liever het webinar terugkijken? Dan kan dat natuurlijk ook!

Wat is Autodesk Vault?

Autodesk Vault is de Product Data Management oplossing van Autodesk. Product Data Management (PDM) is het beheren van jouw (teken)documenten zoals tekeningen en 3D-modellen. Vroeger werden deze allemaal gearchiveerd in de ladebakken. Vandaag de dag gebeurt deze archivering digitaal. Dit heeft een aantal voordelen. Zo heb je altijd alle documenten bij de hand en gaat het zoeken naar- en vinden van documenten vele malen sneller.

Het grote voordeel van Vault is dat het een Autodesk product is. Hierdoor sluit het naadloos aan met andere Autodesk producten zoals Inventor, AutoCAD en Navisworks. Zodra er bijvoorbeeld een nieuwe versie van Inventor is, is deze altijd direct compatibel met Vault.

Waarom Product Data Management?

Er zijn een hoop redenen om te starten met Product Data Management.

Vault Basic vs. Vault Professional

Zoals ik in de intro vertelde zijn er drie verschillende uitvoeringen van Vault, namelijk Basic, Workgroup en Pro. Maar wat zijn de verschillen in deze uitvoeringen? En welke past het beste bij jouw organisatie? Belangrijk om te weten is dat Vault Basic (in tegenstelling tot Workgroup en Pro) standaard beschikbaar is bij de Product Design & Manufacturing collection.

Vault BasicVault WorkgroupVault Professional
Directe CAD integratie met bijvoorbeeld Inventor
Support voor AnyCAD
Snel opzoeken van data
Alle projectdata lokaal
Hergebruiken van data
Tegelijkertijd samenwerken
Makkelijke administratie en configuratie
Snelle, flexibele implementatie
Microsoft Office integratie
Visual data management voor Inventor
Automatiseren van taken
Automatisch publiceren en managen van PDF’s
Projecten en rapportage
Revisie controle
Flexibele gegevensbeveiliging
Microsoft Outlook integratie
Statusbeheer
Vault Office
Stuklijst (BOM) beheer
Geautomatiseerde (engineering) wijzigingsopdrachten
Aangepaste objecten
Schaalbaarheid op meerdere locaties
Integratie met Revit
Integratie met ERP

Vault Basic versus Workgroup & Pro

User Defined Properties

Eén van de verschillen tussen Vault Basic en Vault Workgroup & Professional is de User Defined eigenschappen (properties). In Vault Basic heb je de mogelijkheid om eigenschappen in te vullen, maar krijg je het onderstaande scherm niet te zien. Hierdoor is het in Vault Basic lastiger om de eigenschappen aan te passen en op te zoeken.

User Defined Properties in Vault Professional

User Defined Properties in Vault Professional

Versies en revisies

Een versie is een iteratie van een document samen met de eigenschappen. De verschillende versies zijn gekenmerkt door een cijfer. Wordt er een aanpassing gemaakt in het model (of in de eigenschappen), dan verandert de versie. Je kunt dus makkelijk 2000 verschillende versies hebben.

Een revisie is daarentegen echt een mijlpaal. Dat is het moment dat een machine echt klaar is en wordt vrijgegeven (revisie A). Wordt de machine later aangepast (er wordt een nieuwe versie van gemaakt) dan begin je aan revisie B.

Met Workgroup & Professional kun je dit met de zogenaamde lifecycle (statusbeheer) automatisch inregelen. In Vault Basic is alleen versiebeheer mogelijk. Later in dit artikel laat ik een voorbeeld zien van zo’n lifecycle.

Vault Workgroup versus Vault Pro

Artikelbeheer

Het grootste verschil tussen deze versies is het artikelbeheer (of items). Een item is niets anders dan een map waar je alles aan toe kunt voegen. Denk bijvoorbeeld aan Excel-bestanden, PDF-bestanden, etc. Eigenlijk alles wat te maken heeft met dat onderdeel.

Neem als voorbeeld een telefoon. Een telefoon bestaat niet alleen uit een telefoon, maar ook uit een verpakking, een USB-kabel en een gebruiksaanwijzing. Al deze losse onderdelen vormen uiteindelijk één item.

Het grootste voordeel van zo’n item is dat het gekoppeld kan worden aan een ERP-pakket. Je kunt het namelijk converteren naar een XML- of een CSV-bestand. Op die manier kun je de items overzetten naar een ERP-pakket. Dit scheelt een hoop (foutgevoelig) werk, zoals het handmatig overtypen van een stuklijst.

Statusbeheer (lifecycle definition)

Hieronder zie je een voorbeeld van statusbeheer binnen Vault. Je kunt dit uiteraard instellen zoals je dat zelf wilt.

Voorbeeld van statusbeheer in Vault Professional

Begin je met een tekening (of een onderdeel) dan heeft hij status Work in Progress. Iedereen die toegang heeft kan en mag daarin werken. Handig hieraan is dat je deze status af kunt schermen voor iedereen die hier niets te zoeken heeft (bijvoorbeeld een inkoper).

Ben je als tekenaar klaar met het ontwerp, dan kun je de status veranderen naar For Review. Iemand anders (bijvoorbeeld een collega) heeft dan de mogelijkheid om het ontwerp te controleren. Dit is het bekende vier ogen principe.

Ziet hij ergens een fout, dan kan hij de status weer terugzetten naar Work in Progress. Is alles in orde dan kan hij het ontwerp vrijgeven en wordt het Gereleased. Er wordt dan eveneens automatisch een PDF gemaakt. Vanaf dit moment kunnen ook andere afdelingen (bijvoorbeeld werkvoorbereiders, inkopers, etc.) het ontwerp inzien en ermee aan de slag gaan.

Het kan natuurlijk voorkomen dat (nadat het ontwerp is vrijgegeven) er toch nog ergens een foutje wordt ontdekt. Het ontwerp kan dan in de status Quick Change worden gezet. In deze status is het mogelijk om een kleine aanpassing te doen, zonder dat direct een nieuwe rivisie wordt aangemaakt.

Mag een ontwerp niet meer gebruikt worden (bijvoorbeeld omdat het overbodig is) dan kan de status worden omgezet in Obselete. Het bestand blijft wel in het systeem, maar iedereen weet dat het niet meer gebruikt mag worden.

Tot slot

Vault is dé PDM-oplossing als je gebruikt maakt van Autodesk producten zoals AutoCAD en Inventor. Welke uitvoering van Vault het best bij jou past, hangt af van jouw specifieke situatie. Regelmatig organiseren wij gratis Vault demo-middagen waarin we Vault in zijn werking laten zien. Ben jij er volgende keer bij?

Heb je nog vragen? Laat dan gerust een reactie achter of neem contact met ons op!

Anoniem
Door

Anoniem

op 17 December 2019

Wat een ontzettend goed, compleet en duidelijk artikel!

Reactie plaatsen

Meer kennis, tips en artikelen ontvangen? 

Cookiestatement