Kanalen aanmaken en beheren in Microsoft Teams

Binnen een team kun je kanalen aanmaken. Een kanaal is bedoeld om bijvoorbeeld te communiceren en bestanden te delen over een bepaald onderwerp met een selecte groep mensen.

Er zijn meerdere manieren om kanalen te gebruiken.

Een kanaal voor een specifiek project
Stel, je hebt een team waar twintig mensen inzitten. Maar je bent met slechts vijf van deze mensen bezig met een specifiek project. Dan kun je hier binnen het team een apart kanaal voor maken.

Een kanaal om orde te bewaren
Een andere toepassing voor een kanaal zie je bijvoorbeeld in het openbare team binnen CAD & Company. Dit is een team waarin alle collega's zijn toegevoegd. Wij hebben binnen dit team een kanaal voor algemene (belangrijke) zaken en een kanaal voor 'fun'. In het fun-kanaal wordt bijvoorbeeld gezegd wanneer er iemand jarig is, als er taart is of als een collega een quiz heeft georganiseerd.


Op deze manier worden de belangrijke mededelingen niet ondergesneeuwd door de iets minder belangrijke onderwerpen.

Om een kanaal aan te maken klik je op de ellipsis (drie puntjes) naast het betreffende team. Vervolgens klik je op 'Kanaal toevoegen'.

Je kunt nu een nieuw kanaal aanmaken. Hierbij kun je kiezen of een kanaal voor iedereen binnen het team toegankelijk is of slechts voor enkele deelnemers.


Je kunt een kanaal vastmaken (instellen als favoriet). Hierdoor verschijnt deze altijd bovenaan in de lijst. Dit is handig als je bijvoorbeeld in een team zit met veel kanalen. Om het overzicht te bewaren raden we je wel aan zo min mogelijk kanalen aan te maken!

Wil jij op de hoogte blijven van wat er in een kanaal gebeurd? Zet dan jouw kanaalmeldingen aan. Binnen Microsoft Teams staan deze meldingen standaard uit. Vergeet dit dus niet aan te zetten voor de belangrijke kanalen.

Ieder kanaal heeft binnen Teams een uniek e-mailadres. Je kunt deze ophalen door via de ellipsis op 'E-mailadressen ophalen' te klikken.

Mail je naar dit e-mailadres dan komt de mail terecht in de kanaalchat. Dit is handig als je bijvoorbeeld een mail wilt doorsturen naar het hele team. Op deze manier houd je de daaropvolgende communicatie binnen de chat.

Bevat de mail bijlagen, dan komen deze automatisch bij de bestanden te staan.