Autodesk software volledig verwijderen

Als de installatie van een Autodesk-product mislukt of  zeer ernstige fouten bevat en het lijkt er op dat er geen eenvoudige oplossing voor bestaat. Dan moet je mogelijk een volledige deïnstallatie (Clean Uninstall) uitvoeren voordat je de installatie met succes kunt uitvoeren of de software weer naar wens laat functioneren. Een volledige deïnstallatie verwijdert achtergebleven bestanden van eerdere installaties en herstelt, indien nodig, enkele Windows-registersleutels.

Een volledige deïnstallatie kan nodig zijn als:

  • Je probeert te upgraden naar een nieuwe versie en je krijgt steeds fouten.
  • Je hebt voor de eerste keer geprobeerd een product te installeren, maar de installatie is halverwege gestopt.
  • Je dacht dat de installatie was gelukt, maar het product start niet.
  • De software geeft foutmeldingen waar geen andere oplossingen voor zijn.

Na een volledige deïnstallatie kun je proberen het product opnieuw te installeren.

Belangrijk! Gebruik deze procedure alleen als je problemen ondervindt. Gebruik voor normale verwijderingen de Uninstall Tool van Autodesk of het configuratiescherm Verwijderen in Windows.

Stappenplan

Stap 1: Tijdelijke bestanden verwijderen

  1. Klik op ‘START’ in Windows- XP of 7 of klik met de rechtermuisknop op ‘START’ in Windows- 8 of 10.
  2. Klik op ‘Uitvoeren’.
  3. Voer in %TEMP% en druk op ‘Enter’.
  4. Verwijder alle bestanden in deze map.

Stap 2: Verwijder de vorige versie van je Autodesk software

  1. Ga naar je applicatielijst in de Windows-instellingen.
  2. Verwijder eerst alle programma’s die met de vorige versie zijn mee geïnstalleerd. Begin met de kleinste.
  3. Verwijder als laatste het Autodesk-programma zelf.

Stap 3: Controleer of er corrupte Windows registry keys of andere interne problemen zijn

Download en open de Microsoft Program Install and Uninstall Troubleshooter (externe pagina van Microsoft). Deze controleert of er corrupte registry keys of andere problemen zijn die installatie onmogelijk maken. Ook kan je met deze tool programma’s geforceerd verwijderen als deze niet op een normale manier verwijderd kunnen worden.

Stap 4: Verwijder eventuele andere bestanden

Maak de volgende mappen niet leeg. Verwijder alleen de bestanden die te maken hebben met het programma waarmee je problemen hebt.

  • C:\Program Files\Autodesk\
  • C:\ProgramData\Autodesk\
  • C:\Gebruikers\JouwGebruikersID\AppData\Local\Autodesk\
  • C:\ Gebruikers\JouwGebruikersID \AppData\Roaming\Autodesk\
  • C:\ Gebruikers\JouwGebruikersID \AppData\Roaming\Autodesk\ADUT (indien van toepassing)

Stap 5: Software nogmaals downloaden en installeren

Download en installeer nogmaals de software volgens dit stappenplan.

Tot slot

Je bent nu op de hoogte hoe je Autodesk software volledig van je systeem kan verwijderen. Heb je hier toch hulp bij nodig? Dan kunnen wij je helpen via één van onze specialisten. Neem voor meer informatie contact op met onze Support.