Datamanagement in Inventor. Hoe vind ik mijn data in Inventor terug?
06 mei 2020 
1 min. leestijd

Datamanagement in Inventor. Hoe vind ik mijn data in Inventor terug?

Bij het gebruiken van Inventor genereer je veel data. Elke samenstelling, elke tekening en elk onderdeel is immers een apart bestand. Al deze bestanden staan in connectie met elkaar. Vindt Inventor één van de bestanden niet? Dan heb je een probleem. Daarnaast is het snel terug kunnen vinden van bestanden essentieel voor de efficiëntie. Dit kan met Inventor Projectfile of beheer je data in Vault.

Inventor projectfile en Windows Explorer

Inventor werkt altijd met een projectfile. Deze projectfile vertelt Inventor waar de bestanden staan. Het terugvinden van bestanden is echter niet eenvoudig. Natuurlijk kun je teruggrijpen op Windows Explorer en dit wordt dan ook veelvuldig gedaan. Door duidelijke afspraken te maken over de mappenstructuur werkt dit aardig. Er is echter één uitdaging: je kunt alleen zoeken op mapnaam en bestandsnaam. Dit moet toch makkelijker en beter kunnen?

Beheer je data in Vault

Natuurlijk kan dit makkelijker, namelijk door gebruik te maken van Autodesk Vault. Bijna iedereen die Inventor gebruikt heeft al toegang tot Autodesk Vault Basic. Bij Autodesk Vault worden alle bestanden in een database gezet. Groot voordeel hiervan is dat er razendsnel gezocht kan worden. Het zoeken beperkt zich niet tot de bestandsnaam. Er kan op elke door jou aangegeven eigenschap worden gezocht. Denk hierbij aan omschrijving of materiaal. Bovendien worden alle relaties door Vault bijgehouden. Zo weet je welk bestand gebruikt wordt en waar dat bestand gebruikt wordt (Uses en Where Used). Verplaats je een bestand, dan worden de relaties automatisch aangepast. Om nog sneller bestanden terug te vinden kun je zoekacties opslaan en gebruik maken van snelkoppelingen. Hieronder vind je nog een aantal voordelen voor het beheer van data in Vault.

Copy Design

Heb je met Vault een project gevonden dat veel lijkt op het project dat jij gaat maken? Dan kun je heel eenvoudig een kopie maken van dat project. Hiervoor heeft Vault een speciale Copy Design tool. Hiermee geef je aan van welke bestanden je een kopie wilt maken en welke bestanden je gaat hergebruiken.

Versiebeheer

Vault Basic heeft automatisch versiebeheer. Zo wordt elke versie bijgehouden en kun je altijd de geschiedenis van jouw bestanden zien. Het is ook eenvoudig om vorige versies weer terug te zetten. Hierdoor heb jij inzicht in de gemaakte wijzigingen en door wie er iets is gewijzigd.

Vault Professional

Bovengenoemde voordelen zijn beschikbaar in de basisversie van Vault. Heb jij behoefte aan meer mogelijkheden zoals Revisiebeheer of Lifecycles met beveiliging? Dan is Vault Professional een goede optie. Daarnaast kun je jouw ERP-pakket koppelen met Vault Professional. Benieuwd naar de verschillen tussen Vault Basic en Vault Professional? Bekijk dan eens het webinar Vault Basic vs. Vault Pro terug.

Tot slot

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Vault Basic of Vault Professional? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag bij het maken van de juiste keuze.

Reactie plaatsen