Hoe helpt digitalisering bij het bouwen van 900.000 woningen?
30 maart 2022 
3 min. leestijd

Hoe helpt digitalisering bij het bouwen van 900.000 woningen?

Heb je ook de artikelen gelezen in de media? ‘Er moeten 900.000 woningen komen tot 2030’, ‘Tekort aan personeel maakt woningbouwambities onhaalbaar’ of ‘Bouw maakt noodgedwongen pas op de plaats’. Natuurlijk allemaal interessante stukken die een onderdeel belichten van het probleem, maar wat ik mis is een stuk visie om met zijn allen te werken aan de oplossing. Met dit blog wil ik de invloed die ik heb uitoefenen en hopelijk met een sneeuwbal effect de mogelijkheden die ik zie met jullie delen.   

900.000 woningen bouwen tot 2030

Het bouwen van de 900.000 woningen tot 2030 is een belangrijk politiek punt geworden. Het is goed dat er maatregelingen zijn om afspraken voor nieuwbouwlocaties na te leven. En dat de procedures tegen het licht worden gehouden om te kijken waar er versnelt kan worden. Ook wordt er een financiële impuls gegeven waarmee een deel van huizen sneller gerealiseerd kunnen worden. Het sneller realiseren heeft dan veelal betrekking op het beschikbaar maken van bouwgrond en de aanleg van noodzakelijk publieke voorzieningen. Hiermee zijn andere noodzakelijkheden nog niet opgelost, zoals het personeelstekort en de stijgende materiaalprijzen.  

Met de focus vanuit de politiek zullen wij (jij en ik) dus de komende jaren onze uiterste best moeten doen om de 100.000 woningen per jaar te gaan bouwen. Maar met nieuwe wetgeving, tekort aan personeel en (betaalbare) materialen is het de vraag hoe wij dit gaan doen. Ik heb niet de oplossing voor alle problemen, maar ik weet wel dat de branche de afgelopen jaren aan het veranderen en voorsorteren is geweest om ons werk efficiënter uit te voeren. Als je mij vraagt of digitalisering en BIM kunnen helpen in de uitdagingen van vandaag: Ja dat kan, maar dan wel met een aantal voorwaarden.  

Digitalisering

Een belangrijke voorwaarde om een aantal uitdagingen het hoofd te bieden is digitalisering. Het opvolgen van papieren processen en handmatige acties laten zich lastig automatiseren. De afgelopen jaren is digitalisering noodzakelijk geweest om in tijd van beperkende maatregelingen alsnog te kunnen samenwerken. Het meer gebruiken van communicatieplatformen zie ik dan ook niet meer verdwijnen door de grote voordelen. Echter denk ik dat de volgende stappen nog genomen moeten worden om tot een volledige ‘Digitale mindset’ te komen. Want door de snelheid en noodzaak wordt veelal een bestaand proces ingevuld met andere en ‘nieuwe’ digitale tools. Ik denk dat wij voor verder adoptie van bijvoorbeeld de ISO19650, de BIM Basis ILS en de Wet Kwaliteitsborging de uitgangspunten en processen moeten herzien zodat dit beter aansluit bij een volledig digitaal proces en het uitwisselen van informatie.  

Prefabricage

Het leveren van kwaliteit mag nooit een issue zijn, zeker niet met de aankomende Wet Kwaliteitsborging. Om alsnog snelheid te houden met minder personeel op de bouwplaats is één van de oplossingen prefabricage. In een geconditioneerde omgeving is de kwaliteit makkelijker te waarborgen en kunnen materialen op gepaste wijze (maatvoering/specificaties/tijd) worden aangeleverd.

De wijze om te prefabriceren vergt de juiste voorbereiding, het hebben van de juiste informatie is dan essentieel. De informatie, of liever gezegd data, komt vaak uit een diversiteit van bestanden die je, het liefst, eenvoudig moet kunnen bekijken en beoordelen op bijvoorbeeld het naleven van de standaarden. Dit proces klinkt heel logisch, en toch is er één stap in het proces waar niet heel erg lang bij stil wordt gestaan: hoe komen wij aan al die informatie? En hoe komt het op die plek? Hier zien we een verscheidenheid van informatiestromen samenkomen afhankelijk van persoonlijke handelingen en controles voordat het naar productie gaat. Wat zou het opleveren als wij die persoonlijke handelingen, en mogelijkheid op menselijke fouten, automatiseren? Met het bouwteam, hoe groot of klein dat ook is, direct samen te werken op één centrale plek en informatie op te slaan volgens de ISO19650 gedachte.  

IT-landschap

Afgelopen jaren zijn er heel veel verschillende ‘applicaties’ beschikbaar gekomen. Verschillende puntoplossingen die specifiek gericht zijn op het uitvoeren van één activiteit of voor één doel. Daar zijn ze dan ook heel goed in en is door de gebruikers snel geadopteerd. Bij de bedrijven die ik bezoek heb ik gemerkt dat het hebben van heel veel puntoplossingen uiteindelijk weer vertragend werkt. Iedere oplossing moet worden voorzien van informatie of tekeningen om de taak uit te voeren. Ik zie verschillende personen druk bezig zijn met het constant maar invoeren en exporteren van gegevens van de ene naar de andere applicatie, zonde van de tijd die wij hard nodig hebben. Ook Excel zie ik nog wel eens gebruikt worden op een manier die mij aan het denken zet. Natuurlijk heeft Excel heel veel goede toepassingen in een kantoorlandschap voor bijvoorbeeld het doen van analyses. Maar Excel gebruiken voor het invullen van controlelijsten, het bijhouden van de voortgang en het afvinken van activiteiten is mijn inziens niet de juiste applicatie. Is er dan één applicatie die alles doet wat noodzakelijk is? Nee die is er niet. Maar ik heb wel genoeg gezien om te vertellen hoe wij het anders kunnen doen, en daar geef ik je graag advies over.  

Tot slot

Ben jij of jouw organisatie de komende jaren ook druk bezig in de bouwbranche en vraag jij je af hoe technologie je vooruit kan helpen laat het ons dan weten of plan een gratis advies gesprek in. Wij helpen je graag! 


 

Reactie plaatsen