Drie essentiële voorwaarden voor een succesvol digitaal bedrijf 
08 augustus 2019 
3 min. leestijd

Drie essentiële voorwaarden voor een succesvol digitaal bedrijf

Als er mensen bij ons op bezoek zijn, krijg ik heel regelmatig de volgende vragen:

“Hoe kom ik tot een succesvolle digitale transformatie van mijn bedrijf?”
“Wat moet ik doen om mijn bedrijf digitaal te maken?”
“Ik heb van een trendwatcher gehoord dat we moeten veranderen, maar hoe begin ik?”
“Hoe krijg ik mijn mensen mee in het veranderingsproces naar een digitaal bedrijf?” 

Maar de allermooiste vraag is nog altijd: “Ik zie helemaal geen papier bij jullie, hoe doen jullie dat?” Wij zijn de afgelopen jaren een digitaal bedrijf geworden. Heel veel van wat wij doen is geautomatiseerd en zit in systemen en digitale processen. Vorig jaar tijdens de CAD & Company Universiteit 2018 heb ik al een groot deel van onze digitale transformatie met de bezoekers gedeeld. Ook dit jaar, tijdens de CU2019, deel ik mijn ervaringen met jullie. Wil jij meer weten over het transformeren van jouw organisatie? Meld je dan nu gratis aan voor de CU2019 op 3 oktober! 

Drie voorwaarden voor een digitale transformatie

Om succesvol te kunnen transformeren moet jouw organisatie voldoen aan drie basisvoorwaarden. Deze wil ik graag alvast met jullie delen. 

  • Keep It Simple 
  • (Em)Power Users 
  • Bruikbare Data 

Je denkt nu misschien, ‘ja natuurlijk, logisch toch?’, maar in de praktijk blijkt dit vaak toch lastiger dan gedacht. Johan Cruijff zei het al; “Je gaat het pas zien als je het door hebt”. Dat geldt zeker voor deze drie voorwaarden. 

Keep It Simple 

Begin eenvoudig met verbeteren van de processen. Eenvoudig heeft hier twee betekenissen, namelijk;

  • Begin met kleine, overzichtelijke stappen. Daarbij is gewoon doen het belangrijkst. De standaard bedrijfsmatige, risicomijdende werkwijze (door zorgvuldig samengestelde werkgroep die dagenlang overleggen), is niet de manier. Begin gewoon met een paar enthousiaste mensen die willen veranderen.
  • De andere uitleg is om vooral te beginnen met het doel om zaken gemakkelijker te maken. Houd het dus eenvoudig. Begin met het definiëren van het proces dat jij wilt verbeteren en start met een klein (en overzichtelijk) gedeelte. Denk daarbij alsof je nog geen proces hebt! Ga vooral niet met alle deskundigen om tafel zitten. Dat is namelijk funest voor innovaties. Deze mensen kennen simpelweg letterlijk alle uitzonderingen en moeilijkheden die het huidige proces met zich meebrengt. Dat is dus niet automatiseren en ook niet wat een start-up doet. Jij wilt de best mogelijke ervaring voor de klant creëren en daarin zitten geen, of heel weinig, uitzonderingen. Wil je de ervaring toch meenemen, laat dan de deskundigen hun huidige proces én de zaken die zij willen verbeteren, presenteren. Maar laat ze vooral geen oplossingen verzinnen! 

(Em)Power Users 

De tweede belangrijke voorwaarde is heel makkelijk in te vullen, maar tegelijkertijd voor heel veel bedrijven heel moeilijk uit te voeren. Digitale vaardigheden komen niet vanzelf en moeten dus ontwikkeld worden. Opleiden en het begeleiden van mensen is essentieel om de digitale transitie te maken en daar stopt het niet. Wij merken in de praktijk dat er weinig tot niet geïnvesteerd wordt in opleiding en dat is een gemiste kans. Natuurlijk, iemand die een opleiding volgt betekent dubbele kosten. Ten eerste de kosten van de opleiding, en ten tweede kan er die dag niet bijgedragen worden aan de omzet. Toch is dit noodzakelijk omdat ook de bestaande werknemers nieuwe vaardigheden moeten leren om ook nieuwe dingen te kunnen gaan doen. 

Behalve opleiding zijn er nog twee zaken noodzakelijk om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken. Namelijk jouw mensen het vertrouwen geven(en dus de ruimte om nieuwe dingen te ontwikkelen) én de inbreng van management en directie. Dit is een heel precair proces, vooral voor management en directie. Je kunt vernieuwing namelijk niet sturen, net zoals je een plant ook niet kan laten groeien. Je kunt vernieuwing (net als een plant) wel voeden en beschutten tegen slechte weersomstandigheden. Dit vraagt om een niet directieve vorm van leiderschap en dat is niet iedereen vanzelf gegeven. 

Bruikbare data 

De laatste voorwaarde is zowel de makkelijkste, als de moeilijkste. Veel organisaties denken (of weten zeker) dat ze data hebben en denken dat ze deze direct kunnen gebruiken. Om data te kunnen gebruiken moet zij voldoen aan 6 voorwaarden, de zogenaamde 6D’s (Diamandis  & Kotler)

  • Digitized
  • Demonitized
  • Dematerialized
  • Democratized
  • Deceptive
  • Disruptive

Zonder te diep in de theorie te duiken houdt dit in dat de data compleet, correct, bruikbaar en (logisch) beschikbaar moet zijn. Natuurlijk is onze data compleet en correct, ik hoor het jullie denken. In de praktijk blijkt dit niet altijd te kloppen. Regelmatig komen wij niet ingevulde velden, of velden voorzien van onbruikbare data tegen. Zeker als er met meerdere databronnen gewerkt wordt. Bijvoorbeeld bij het combineren van Ontwerpdata met artikelgegevens en een administratief systeem is het belangrijk dat de data aangesloten kan worden. Daarnaast is het belangrijk dat de gegevens correct en veilig verzameld worden, conform de GDPR of AVG. Zonder bruikbare data kan jouw organisatie niet digitaliseren.

Tot slot

Na het lezen van dit blog ken jij de drie voorwaarden om van jouw bedrijf een succesvol digitaal bedrijf te maken. Keep It Simple is noodzakelijk van nieuwe processen en services te bedenkenLeid jouw mensen op en geef ze het vertrouwen en de ruimte. Ga aan het werk met jouw data om deze correct en beschikbaar te maken. Heb je nog vragen? Reageer onder dit bericht of neem contact met ons op. 

Reactie plaatsen