Licentiemanagement - Ben jij compliant?
17 juni 2022 
2 min. leestijd

Licentiemanagement - Ben jij compliant?

Bij het installeren van Autodesk software kom je ze altijd tegen: de gebruikersvoorwaarden. Hierin staat welke rechten en plichten jij hebt als gebruiker van de software. Autodesk heeft de controles op het naleven hiervan flink aangescherpt. Een goed moment om stil te staan bij de licenties en het licentiemanagement binnen jouw organisatie. Weet jij wat er in de gebruikersvoorwaarden staat en waar je aan moet voldoen?

Licentiemanagement

Het managen van bedrijfsmiddelen als apparatuur, hardware en een wagenpark is bij veel bedrijven onder de aandacht en goed vertegenwoordigd. Software en de bijbehorende licenties worden daar nog wel eens bij vergeten. En de gebruiksvoorwaarden? Die staan nog lager op de agenda. License Compliancy is een veel gehoorde term bij licentiegebruik, maar wat betekent dit eigenlijk? In dit blog lees je wat dit inhoudt. Ook de rol van licentiemanagement komt aan bod en ik benoem een aantal aandachtsgebieden.

(In)compliancy

Bij een goed licentiemanagement is het gebruik van de licenties in balans met de beschikbare licenties. Dit is een pro-actief beleid, waarin jij 24/7 aantoonbaar ‘in control’ bent wat betreft je software. Dit is erg belangrijk, want je wilt immers de juiste middelen beschikbaar hebben voor jouw medewerkers. Ook wil je niet voor onverwachte verrassingen komen te staan zoals te weinig licenties.

Maar er is nog een reden waarom dit belangrijk is. Een licentie is een gebruiksrecht van een softwarepakket, waaraan bepaalde voorwaarden zijn verbonden. Voldoe je hier aan? Dan ben je compliant. Niet voldoen aan deze gebruiksvoorwaarden is een incompliancy. Wij zien vaak dat dit niet opzettelijk gebeurd. Onwetendheid en het gebrek aan een actief licentiemanagement liggen hieraan ten grondslag. Incompliancy kan echter verstrekkende gevolgen hebben.

Autodesk is, conform de gebruiksvoorwaarden,  geautoriseerd om te controleren op het naleven van de gebruiksvoorwaarden. Dit doen zij door het inzetten van audits. Bij een compliancy audit wordt een scan over het gehele bedrijfsnetwerk uitgevoerd. De scan maakt inzichtelijk welke serienummers in gebruik zijn of nog op een systeem zijn geïnstalleerd. Deze audits zien wij ook in toenemende mate, bij zowel kleine als grote bedrijven. Dit resulteert soms zelfs in een boete voor oneigenlijk gebruik.

Voorbeelden van incompliancy

Vaak ontstaat een incompliancy onbewust en eenvoudiger dan je zou denken. Bijvoorbeeld wanneer een tekenaar een nieuw werkstation krijgt. Het oude werkstation wordt dan doorgeschoven naar een andere werknemer, maar de software wordt niet gedeïnstalleerd. Ondertussen wordt dezelfde softwarelicentie op het nieuwe werkstation nogmaals geïnstalleerd. Het resultaat? Een dubbele installatie en daarmee incompliancy.

Natuurlijk is een gekraakte versie of een studentenlicentie die voor commerciële doeleinden wordt ingezet een duidelijk voorbeeld van een bewuste overtreding van de gebruiksvoorwaarden. Dit is zonder meer incompliant.

Action Required: Autodesk Software License Review

Nu kan het zijn dat je onlangs een bericht van Autodesk ontvangen hebt met de titel: Action Required: Autodesk Software License Review.  Dit is geen spam. Zoals hierboven aangegeven heeft Autodesk de controles op het naleven van hun gebruiksvoorwaarden aangescherpt. Dit betekent dat zij actief hun gegevens screenen. Bij een vermoeden van overmatig gebruik van licenties verzenden zij een geautomatiseerd bericht naar de geregistreerde contractmanager. In dit bericht wordt aangegeven welke licenties volgens hun gegevens overmatig zijn gebruikt.

Autodesk vraagt hierin om het geconstateerde tekort aan licenties aan te vullen door aanvullende subscriptions af te sluiten. Dit kan via jouw reseller of direct via de Autodesk webshop. Hiervoor staat een termijn van 10 dagen. Heb je geen nieuwe subscription afgesloten binnen deze termijn? Dan neemt het License Compliancy Team van Autodesk contact op voor een audit.

Hoe compliant ben jij?

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Als jouw coach adviseren wij jou graag hoe je licenties op orde te krijgen en houden. Herken je één van bovengenoemde voorbeelden? Heb jij bovenstaande mail ontvangen en ontvang je graag advies? Of twijfel je over het licentiemanagement binnen jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op. Wij kunnen op afspraak een scan op jullie IT-omgeving uitvoeren. Je krijgt hierbij van ons een overzicht waar je nog compliancy issues hebt én hoe je deze op kunt lossen. Meer weten over het gebruik van jouw licenties? Lees één van de andere blogs over licentiebeheer.

Reactie plaatsen