Faalkosten voorkomen door duidelijke communicatie
23 augustus 2021 
6 min. leestijd

Faalkosten voorkomen door duidelijke communicatie

Uit recent onderzoek van de Cobouw en USP komt naar voren dat 66% van de bouwbedrijven faalkosten wijden aan onduidelijke communicatie en gebrek aan afspraken. 

Dit is bijzonder pijnlijk om te lezen omdat wij allemaal beseffen dat de extra werkzaamheden leiden tot vertraging en het mogelijk niet halen van de planning. Maar ook het inkopen van extra materiaal en het vernietigen van tegenwoordig steeds duurder wordende materialen. Het mag duidelijk zijn dat het verbeteren van de afspraken en communicatie tijdens alle fases van het bouwproces een essentiële stap is in het reduceren van de faalkosten. Elke onduidelijke informatie voorziening kan veel faalkosten met zich meebrengen.

Wij zien steeds meer additionele software toegevoegd worden aan het bouwportfolio. Tools die voor één stap in het proces heel goed werken. Elke tool heeft zijn eigen manier van werken en communiceren. Vaak wordt de informatie geëxporteerd en vervolgens weer geïmporteerd, dit zijn allemaal kritische stappen wat lastig is te automatiseren. Met additionele applicaties is het overzicht bewaken en omgaan met versie-beheer erg lastig.

 

Met het Autodesk Construction Cloud (ACC) platform breng je elk projectteam (van ontwerp tot uitvoering) samen op één bouwsoftware-oplossing. Het verbindt je teams, gegevens en zorgt ervoor dat er op éém uniforme manier gecommuniceerd wordt.

Centraal issuemanagement

Het ACC-platform werkt met het zogenaamde meldingen principe. Een melding bevat de informatie die voor de teams belangrijk is en kun je op elk willekeurig model of document toevoegen. Een melding koppel je aan de juiste persoon of het juiste team. Geef het een einddatum mee en hou het overzicht met de verschillende melding statussen. Hierdoor elimineer je verschillende informatiestromen en centraliseer je dit op één platform. Wil je een herinnering welke meldingen er dagelijkse, wekelijks of op een specifieke datum staan? Maak dan gebruik van geavanceerde filters en ontvang een rapport in je mailbox.


Praktijkvoorbeeld:

De uitvoerder loopt tijdens de bouw op een ontwerpprobleem. Hij constateert dat een wandelement geen sparing bevat voor een kozijn.  De uitvoerder kan via zijn telefoon een melding aanmaken op alle documenten voor zowel 2D-tekeningen als in 3D-modellen.

Stap 1: Aanmaken van een melding via de telefoon.


Stap 2: Voeg de juiste informatie, betrokkene, foto's en einddatum toe.

Aanmaken melding via de telefoon


Stap 3: Hou het overzicht over de lopende meldingen.

Juiste informatie toevoegen

De toegewezen betrokkene krijgt een e-mail met deze melding en heeft alle informatie voorhanden. De betrokkene ziet de einddatum en kan de juiste informatie toevoegen. De melding kan nu afgerond worden door de status om te zetten naar “is beoordeeld”.

Stap 4 (voor de manager): Ontvang een wekelijks rapport in je mailbox van de meldingen

Wil je dagelijks, maandelijks of op een specifieke datum op de hoogte worden gehouden welke melding er nog open staan? Maak hiervoor een rapport aan en ontvang een rapport in jullie mailbox. In het rapport kun je door middel van specifieke filters instellen welke meldingen je wilt verwerken, zoals per rol, bedrijf, type melding, hoofdoorzaak ect. 

\


Alle voordelen van meldingen op een rij:

  • Eenduidige manier van aanmaken voor elke projectteam;
  • Eén centrale plek;
  • Aanmaken vanuit een telefoon, tablet of desktop;
  • Meldingen aanmaken op zowel 2D als 3D documenten en modellen;
  • Overzichtelijk door het werken met verschillende statussen;
  • Voeg additionele informatie toe zoals foto’s, bestanden of RFI’s;
  • Projectleden zien alleen eigen meldingen;
  • Sterke tool in combinatie met versiebeheer;
  • Borgt je projectactiviteiten.

Tot slot

Issuemanagement is onderdeel in de Autodesk Docs modulen van het ACC-platform. Maken jullie gebruik van de AEC-collectie? Dan is Autodesk Docs en issuemanagement helemaal gratis te gebruiken. 

Wil je samen met ons nadenken hoe wij jullie communicatiemiddel over de gehele bouwlevenscyclus automatiseren? Neem dan vrijblijvend contact op met ons op of bekijk de webinar “Digitaliseren van de documentstroom met Autodesk Construction Cloud” terug op onze website.


Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down