Veranderingen bij BIM 360 Team
20 augustus 2021 
3 min. leestijd

Veranderingen bij BIM 360 Team

Mogelijk heb je onlangs een mail ontvangen van Autodesk dat er wijzigingen gaan plaatsvinden met de "subscription renewals" van BIM 360 Team. Daarnaast zie je waarschijnlijk de volgende melding staan wanneer je BIM 360 Team wilt gaan gebruiken:


Graag wil ik je via dit blog uitleggen wat er allemaal voor jou en je organisatie gaat gebeuren en wat je kunt verwachten.

Autodesk BIM 360 Team zal langzaam met pensioen gaan, maar blijft voorlopig wel ondersteund

Heb je Autodesk BIM 360 Team aangeschaft via de Autodesk Store? Op 7 september 2021 beëindigt Autodesk de verlenging van 3-jarige abonnementen evenals terugkerende verlengingen van standalone BIM 360 Team abonnementen die zijn gekocht via de Autodesk Store.

Dit geldt dus niet als je de licentie hebt aangeschaft via ons of een andere reseller.

Ook de Autodesk BIM 360 Team add-in zal niet langer worden opgenomen in nieuwe abonnementen van BIM Collaborate Pro. Voor de bestaande gebruikers zijn er geen consequenties.

Naast het einde van de verlengingen van sommige abonnementstypen van Autodesk BIM 360 Team, schakelt Autodesk de Communicator-functie uit die beschikbaar is in Revit 2018.3 en eerdere versies. Wil je deze functionaliteit blijven gebruiken? Dan adviseren wij om een nieuwere versie van Revit te installeren. Wil je meer weten hoe dat moet? Lees dan dit blog: Autodesk software installeren, activeren en up-to-date houden

Zie de onderstaande tabel voor details per klant licentie:

Huidige licentie soortWat gaat er veranderen?Vervolgstap
3-jarig abonnement3-jarige verlengingen helemaal niet meer mogelijkNeem contact met ons op voor een aanbod voor een 1-jarig abonnement.
1-jarig abonnement1-jarige verlengingen niet meer mogelijk via de Autodesk StoreNeem contact met ons op voor een aanbod voor een 1-jarig abonnement.
Terugkerende verlenging via Autodesk StoreAutomatische verlengingen worden beëindigd, contract blijft lopen tot huidige einddatum.Neem contact met ons op voor een aanbod voor een 1-jarig abonnement.
Bestaande BIM Collaborate Pro gebruikersNiets. Blijft verlengbaar met dezelfde services.n.v.t.
Nieuwe BIM Collaborate Pro gebruikersBIM360 Team zal niet worden toegevoegd als onderdeel van de licentie.n.v.t.
Enterprise Business overeenkomstNiets. Alle T-flex SKU’s blijven intact.n.v.t.

Veelgestelde vragen

Het kan zijn dat je nu een aantal vragen hebt over dit onderwerp. Graag willen wij een aantal onderwerpen hier uitlichten.

Waarom maakt Autodesk deze wijzigingen?

In 2018 kondigde Autodesk het einde aan van de verkoop van nieuwe BIM 360 Team abonnementen. Gezien de vele mogelijkheden en vraag naar verdere digitalisering in de bouw heeft Autodesk de Autodesk Construction Cloud gelanceerd. Het platform biedt een uitgebreid alternatief voor het samenwerken met projectteams over de hele bouwfase. Dat is één van de redenen om de verlengingen van 3-jarige en terugkerende BIM 360 Team-contracten gekocht via de Autodesk Store te stoppen.

Wat als ik nog lopende projecten heb in BIM 360 Team?

Vanaf 7 september 2021 hebben gebruikers met een 3-jarig, 1-jarig of terugkerend contract de mogelijkheid om dit te blijven verlengen met een 1-jarig contract. Je kan contact met ons opnemen om een aanbod te ontvangen voor een verlenging.

Welke informatie moet ik leveren bij het aanschaf van een 1-jarig contract?

Wij hebben je BIM 360 Team account URL nodig (bijvoorbeeld, .autodesk360.com) zodat wij ons contract kunnen koppelen aan jullie bestaande account.

Wat betekent het dat BIM 360 Team met pensioen gaat?

Dat houdt in dat Autodesk uiteindelijk afstand gaat doen van BIM 360 Team. Maar er zijn nog geen directe plannen om toegang tot de projecten en/of data uit te schakelen.

Heeft het uitschakelen van de Communicator functie in Revit impact op Revit Cloud Worksharing?

Ondanks dat de chat en worksharing monitor functies niet meer beschikbaar zullen zijn in versie 2018.3 en ouder, zal er verder geen overige impact zijn met het gebruik van Revit Cloud Worksharing. De "Activity Indicator" in de status balk van Revit 2020.1 en nieuwer geeft de status weer van de central model zodat twee gebruikers niet tegelijkertijd zullen synchroniseren.

Wat zal er gebeuren als ik de Communicator probeer te gebruiken na 7 september 2021?

Na het inloggen krijg je een laadscherm te zien. Ondanks dat je geen foutmelding zult ontvangen heb je niet de mogelijkheid om toegang te krijgen tot de Communicator en deze te gebruiken. Om hier meer over te lezen bekijk dan het volgende Autodesk artikel:

Revit Cloud Worksharing: Communicator fails to sign in | Revit Cloud Worksharing | Autodesk Knowledge Network

Kan ik mijn data van BIM 360 Team migreren naar BIM 360 Document Management of Autodesk Docs?

Ja dat kan, maar op dit moment kan dit alleen handmatig. Hoe dit moet lees je in dit artikel van Autodesk: Help | Downloading or Exporting Content | Autodesk. Wil je je data migreren naar Autodesk Docs? Lees dan ons blog hoe je hier mee aan de slag kan gaan: Aan de slag met Autodesk Docs!

Wat gebeurt er als ik mijn data niet migreer en mijn abonnement loopt af?

Wanneer je BIM 360 Team abonnement afloopt voordat je je data hebt gemigreerd, krijg je nog tot 30 dagen na afloop de mogelijkheid om een verlenging aan te schaffen en weer toegang te krijgen tot je data. Je kan contact met ons opnemen voor een aanbod voor een 1-jarig contract. Indien je binnen deze 30 dagen geen verlenging hebt aangevraagd, dan zal de hub en data worden verwijderd door Autodesk.

Wat voor impact heeft dit voor Enterprise Business Agreement (EBA) klanten?

Op dit moment heeft het geen impact op EBA klanten. Maar Autodesk adviseert wel om nieuwe projecten voortaan te starten in BIM 360 Document Management of Autodesk Docs zodat deze op een later moment niet meer gemigreerd hoeven te worden.

Tot slot

Nu ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent BIM 360 Team. Heb je hier verder nog vragen over? Neem dan gerust contact met onze support afdeling op. We helpen je graag verder.

Reactie plaatsen