Blog 6: Workflow management verbeteren met Autodesk ‘s Product Lifecycle Management (PLM) oplossing
14 november 2023 
4 min. leestijd

Blog 6: Workflow management verbeteren met Autodesk ‘s Product Lifecycle Management (PLM) oplossing

Hoe kun je bedrijfsbreed workflow management verbeteren met een Autodesk ‘s Product Lifecycle Management (PLM) oplossing? Vandaag richten we ons met dit blog op Autodesk Product Lifecycle Management-oplossing, Autodesk Fusion 360 Manage. Deze software helpt organisaties de productontwikkeling te verbeteren.

Blogreeks digitalisering van de maakindustrie

Welkom terug bij onze laatste blog over de digitalisering van de maakindustrie! In onze vorige blog legden we je de voordelen van Autodesk CAM-oplossingen uit zodat je controle krijgt over de productie. Leuk dat je ons blijft volgen met dit nieuwe blog. Laten we erin duiken!

Het belang van Autodesk ‘s Product Lifecycle Management (PLM) oplossing

Product Lifecycle Management speelt een belangrijke rol in het beheer van de gehele levenscyclus van een product. Het bestaat uit het moment van het eerste concept tot aan de uitfasering. Het omvat processen zoals het maken van concepten of opstellen van de ‘requirements', engineering, productie, kwaliteitscontrole, documentatie en aftersales. PLM-software biedt een gecentraliseerd platform aan voor het beheer van alle productgegevens en het stroomlijnen van workflows. Daarnaast voor het faciliteren van de samenwerking tussen teams binnen de organisaties en daarbuiten. 

Autodesk Fusion 360 Manage

Autodesk biedt een uitgebreide PLM-oplossing die is afgestemd op de constant veranderende behoeften van organisaties. Met Fusion 360 Manage kunnen organisaties meer controle krijgen over hun productgegevens, de ‘time-to-market’ versnellen, de samenwerking verbeteren en de innovatie stimuleren gedurende de gehele productlevenscyclus.

Gecentraliseerd gegevensbeheer 

Een van de belangrijkste voordelen van Fusion 360 Manage is de mogelijkheid tot gecentraliseerd gegevensbeheer. Deze oplossing biedt één enkele bron voor álle product gerelateerde informatie, zodat alle stakeholders toegang hebben tot de meest recente gegevens. Denk hierbij aan ontwerpbestanden, specificaties en ‘Bill-Of-Materials’ tot productie-instructies en kwaliteitsdocumentatie. Fusion 360 Manage zorgt dus voor data-integriteit en elimineert de problemen met versiebeheer. Dit leidt uiteindelijk tot betere samenwerking en minder fouten.

Geautomatiseerde workflows 

Fusion 360 Manage automatiseert workflows voor productontwikkeling door handmatige taken te automatiseren en processen te standaardiseren. Hierdoor wordt samenwerking mogelijk. Heb je al een bedrijfshandboek waarin je bedrijfsprocessen en procedures staan beschreven? Dan kun je deze processen en procedures heel eenvoudig in Fusion 360 Manage digitaliseren en automatiseren. Mocht je binnen je organisatie nog weinig procedures hebben vastgelegd dan helpt Fusion 360 Manage je gemakkelijk hiermee te starten. Er zijn namelijk al tientallen procedures, in verschillende ‘workspaces’, ‘out-of-the-box’ aanwezig waaruit je kunt putten. 

Configuratie- en wijzigingsbeheer

Het effectief beheren en wijzigen van productconfiguraties is essentieel in de maakindustrie. Fusion 360 Manage biedt mogelijkheden voor configuratie- en wijzigingsbeheer. Hiermee kun je eenvoudig productvarianten definiëren en volgen, en technische wijzigingen beheren. Ook kun je zorgen voor de juiste documentatie en een goed verloop van goedkeuringen zoals vooraf is bedacht. Met een duidelijk controletraject van productwijzigingen kun je fouten verminderen, de naleving van interne en externe procedures verbeteren en de traceerbaarheid vergroten.

Change Order

Samenwerking met leveranciers 

Samenwerking met leveranciers is een belangrijk onderdeel van succesvolle productontwikkeling. Fusion 360 Manage stelt je in staat nauw samen te werken met leveranciers. Hierdoor wordt effectieve communicatie, real-time inzicht in leveranciersactiviteiten en beheer van leveranciers gerelateerde documentatie mogelijk. Door leveranciersinformatie in het PLM-platform te integreren, kunnen fabrikanten de kwalificatie van leveranciers verbeteren, prestaties van leveranciers volgen en kwaliteitscontroleprocessen verbeteren. Dit leidt tot een verbetering van de toeleveringsketen en de productkwaliteit.

Kwaliteit bewaken

Niet iedere organisatie zal misschien een ‘dedicated’ afdeling kwaliteit hebben. Toch zal elke organisatie de behoefte hebben om de kwaliteit te bewaken. Wat moet er bijvoorbeeld gebeuren wanneer de klant een defect onderdeel of product terug wil sturen? Hoe verloopt de communicatie, extern en intern? Zijn hier standaarden voor? Als we voor het eerst een onderdeel laten produceren bij een leverancier, dan willen we dit onderdeel misschien wel door een specifieke procedure heen loodsen. Dit wordt vaak de ‘First Article Inspection’ genoemd. Dit wil je netjes vastleggen binnen je organisatie. Dit wil je ook doen als er tijdens de productie een structurele fout of afwijking wordt geconstateerd. Naar alle waarschijnlijkheid wordt er dan door middel van een ‘CAPA’, een Corrective and Preventive Action, een procedure opgestart. Dit is om te voorkomen dat deze fout nogmaals zal plaatsvinden.

Vastleggen procedures en processen

Hoe al deze procedures en processen zijn gedefinieerd en vastgelegd kan per organisatie sterk verschillen. Het is echter wel belangrijk dat je, hoe je deze processen ook hebt bedacht, altijd ‘in control’ bent. Binnen Fusion Manage heb je een workspace waar je workflows op het gebied van kwaliteitsprocessen kunt vastleggen. Hierdoor weet iedereen binnen je organisatie wat de status is van alle processen, wat er moet gebeuren en wanneer taken afgerond moeten zijn. Dit geeft je inzicht en controle die je als organisatie nodig hebt.

Analyse en performance tracking

Om continue verbeteringen en innovaties binnen organisaties mogelijk te maken, is het belangrijk dat data gedreven inzichten beschikbaar zijn. Met de analysetools van Fusion 360 Manage, kunnen organisaties Key Performance Indicators (KPI's) in verschillende stadia van de productlevenscyclus volgen. Je kunt statistieken bijhouden zoals bijvoorbeeld de cyclustijd van productontwikkeling. Ook de ‘time-to-market’, een kostenanalyse, de kwaliteitsgegevens en het gebruik van specifieke resources kun je hiermee bijhouden. Aan de hand van deze analyses kunnen fabrikanten trends, patronen, verbeterpunten vaststellen en hiermee data gestuurde beslissingen nemen.

Conclusie Autodesk Product Lifecycle Management oplossing

Autodesk Product Lifecycle Management- oplossing helpt organisaties de controle tijdens de productontwikkeling en lifecycle managementprocessen te verbeteren. Autodesk Product Lifecycle Management zorgt voor gecentraliseerde gegevensbeheer en gestroomlijnde workflows. Daarnaast voor verbeterde configuratie- en wijzigingsbeheer en inzichtelijke kwaliteitscontrole en -analyses. Hierdoor wordt de samenwerking verbeterd, kun je de ‘time-to-market’ versnellen en zoals altijd de innovatie stimuleren.

Tot slot

Bedankt voor het lezen van dit laatste blog in de blogserie over de digitalisering in de maakindustrie. Hoewel dit het laatste blog is uit deze blogserie, kijken we er natuurlijk naar uit om in de toekomst meer technologie-gedreven onderwerpen met jullie te delen!

Reactie plaatsen