arrow_drop_up arrow_drop_down
Primary en Secondary Admin? Het beheren van je Autodesk licenties
19 januari 2021 
in Blog

Primary en Secondary Admin? Het beheren van je Autodesk licenties

Steeds meer licenties worden omgezet naar een named user licentie. Ook wel bekend als een single-user licentie. Misschien ben je ook al bekend met het toewijzen van licenties aan gebruikers. Maar wie zijn bevoegd om dit te doen? Dat doen de Primary en Secondary Admin(s) binnen het Autodesk Account. In dit blog leg ik je uit wat deze rollen eigenlijk betekenen en hoe je deze kan wijzigen.

Primary Admin

Wanneer er nieuwe single-user licenties zijn aangeschaft, worden deze gekoppeld aan het Autodesk account van de Contract Manager. Bij nieuwe klanten is de Contract Manager automatisch ook de Primary Admin. Indien de Contract Manager verder niet de verantwoording heeft om de licenties toe te wijzen aan collega’s, kan deze de rol worden overdragen aan een ander. De Primary Admin heeft alle rechten binnen het team waar deze lid van is.

In dit blog lees je meer over teams binnen Autodesk.

De verantwoordelijkheden van een Primary Admin

  • Beheren van de gebruikers en hun toegang tot de software.
  • Het aanstellen van Secondary Admins en het veranderen van de Primary Admin.
  • Beheren van betaaloverzichten en verlengingen (als zij ook Contract Manager zijn).

Aanvullende informatie

  • Er kan maar één Primary Admin zijn per team.
  • De rol van de Primary Admin kan worden gewijzigd binnen het Autodesk Account.
  • De Primary Admin kan deze rol vervullen over meerdere teams en accounts.

Secondary Admin

Het verschil tussen Primaire en Secondary Admin(s) is eigenlijk niet heel groot. Het enige grote verschil is dat een Secondary Admin alleen rechten heeft om licenties toe te kennen binnen het team van het Autodesk Account waar de persoon aan is gekoppeld. De Primary Admin kan dit over alle teams binnen het account.

De verantwoordelijkheden van een Secondary Admin

  • Beheren van de gebruikers en hun toegang tot de software.
  • Het aanstellen van meerdere Secondary Admins en het veranderen van de Primary Admin.
  • Beheren van betaaloverzichten en verlengingen als zij ook Contract Manager zijn.

Aanvullende informatie

  • Er kunnen meerdere Secondary Admins per team zijn.
  • Omdat Secondary Admins hun rol krijgen vanuit het team, kunnen zij alle gebruikers en producten binnen het team zien.
  • De Secondary Admin kan deze rol vervullen over meerdere accounts en teams.
  • Wanneer nieuwe licenties worden aangeschaft, zal een Contract Manager automatisch een Primary Admin worden (indien dit nog niet het geval is).
  • Wanneer een Contract Manager wordt gewijzigd, dan wordt automatisch de rol van Secondary Admin toegewezen. Behalve als de rol van Primary Admin al actief is.

Nu is het bekend welke rollen er zijn en wat deze betekenen. Dan ga ik je nu uitleggen hoe je deze rollen kan toewijzen aan je gebruikers.

Het aanpassen of toekennen van een Primary- of Secondary Admin

Let op! Een Primary Admin heeft alleen de verantwoordelijkheid voor het toewijzen van licenties aan gebruikers en hun toegang tot de software en services. Het wijzigen van een Primary Admin heeft geen invloed op de Contract Manager. De Contract Manager blijft altijd verantwoordelijk voor de betalingen, verlengingen en ontvangt waarschuwingen over de einddatum van de licenties e.d.

Stap 1

Log in op je account in Autodesk Account en klik op:  ‘User Management > By User’.

Stap 2

Selecteer de gebruiker waar je de rol van wilt aanpassen door op ‘View Details’ te klikken.

Stap 3

Klik op ‘Change role’.

Stap 4

Let op! Een gebruiker kan alleen Primary Admin worden als diegene al een Secondary Admin is. Ik laat hier het volledige proces naar een Primary Admin zien.

Selecteer ‘Secondary Admin’ en klik op ‘Save’.

Indien de gebruiker geen Primary Admin hoeft te worden ben je nu klaar. Moet de gebruiker wel een Primary Admin worden? Klik dan nogmaals op ‘Change role’ en ga naar de volgende stap.

Stap 5

Selecteer ‘Primary Admin’ en klik op ‘Save’.

Stap 6

Klik op ‘Reassign primary admin’ om de aanpassing te bevestigen.

En dan is nu de gebruiker een Primary Admin. Zoals je ziet in de melding wordt de huidige Primary Admin automatisch omgezet naar een Secondary Admin.

Tot slot

Je weet nu hoe je gebruikers omzet naar Primary- of Secondary admins en wat deze rollen betekenen. Heb je hier toch nog vragen over? Neem dan contact op met onze Support. Wil je meer weten over het gebruik van jouw licenties? Bekijk dan onze andere blogs over licentiebeheer.

Reactie plaatsen

Cookiestatement